tisdag 9 augusti 2011

Att ta vara på.

Vissa dagar orkar jag ingenting. Inte äta, inte stå, inte prata. Men andra dagar orkar jag en hel del (i mina mått mätt). Och nåt som ligger mej varmt om hjärtat är att ta vara på grejer som man faktiskt redan har, men kanske glömt bort, för att dom står på fel ställe eller för att dom är fula eller trasiga.
Våra svartvinbärsbuskar är ett bra exempel. Dom är fula, trasiga och står på fel ställe. Men idag lyckades jag och Olle rensa bort lite gammalt skit där i bärbuskarna och jag orkade plocka ett par liter svarta vinbär och koka juice. Fantastiskt! Längtar redan till morgondagens frukost. (Nu låter jag som Sis, ibland kan hon inte somna för att hon längtar så mycket till frukosten, hahaha!)


Tänkte dela med mej av receptet som är så enkelt, men ändå så bra. Jag har fått det av min mamma, vi hade alltid ett helt parti med vinbärsjuiceklossar i frysen när jag var liten. Jag är uppväxt på den här goda juicen! (I samma stund som jag skrev det, kom jag på att det kan anses som mycket dålig reklam, haha!)

Mammas goda svartvinbärsjuice
Häll detta i en stor gryta: 

2 liter svarta vinbär
2 liter svartvinbärsblad
8 liter vatten
Om man vill kan man även slänga i nån kanelstång



Koka upp och låt koka i nån kvart.


Sen är det dax att sila juicen. Låt det självrinna och låt stå tills det slutat droppa.


När allt har droppat klart så rör man i 8 dl socker. 



Sen är det bara att låt allt svalna (fast den ÄR god att dricka varm också...har jag hört..) 
Juicen har ingen lång hållbarhet, så den bör frysas in om den inte slukas direkt. 


Så nu är det bara ut i buskarna med er, gott folk, sen in i köket och härja!

1 kommentar:

  1. *springer direkt ned mot busshållplatsen utanför mitt hus för att se om där kanske finns nåra bärbuskar* Hehe
    Ser SMASKIGT ut, Yohanna. Jättegott! Påminner mej så mkt om när jag var liten och mamma gjorde saft. Det var varmt och kvavt i köket och doftade saft och bär. Mmmm...
    Lovely memories!

    SvaraRadera